Zostaw nam swój numer telefonu i numer rejestracyjny Twojego pojazdu, a wyślemy Ci darmowego SMS z przypomnieniem.
Kiedy nie masz mleka, idziesz do sklepu. Gdy zniszczą Ci się spodnie, kupujesz nowe. Dlaczego więc zapominasz o swoim aucie? Klocki hamulcowe, tarcze i olej silnikowy to elementy samochodu, które się zużywają! Pomyśl, dlaczego klocki hamulcowe piszczą lub który olej silnikowy jest najlepszy, a potem zacznij działać!
Działanie jednego elementu samochodu wpływa na funkcjonowanie innych części. Podobnie jak zbieżność kół ma znaczenie w całej geometrii kół, tak tarcze hamulcowe wpływają na klocki i bezpieczne zmniejszanie prędkości auta.
Twoje auto jest jak ludzki organizm.
Kiedy boli Cię ząb, odczuwasz dolegliwości w całej szczęce. Kiedy mocno boli Cię głowa, nie masz ochoty ruszyć nogami. Jeśli więc nie dbasz o tarcze i klocki hamulcowe oraz wymianę oleju, cierpi na tym całe Twoje auto. A siebie i innych narażasz na poważne zagrożenie.
W Centrum Ogumienia w Lubinie zalecamy poważne traktowanie całej sytuacji. Doskonale wiemy, że jazda samochodem jest świetną zabawą, ale zbyt wiele widzieliśmy, aby bagatelizować starte tarcze hamulcowe, brak oleju silnikowego, czy piszczące klocki hamulcowe…
Klocki hamulcowe są jednym z podstawowych elementów układu hamulcowego w Twoim aucie. Wraz z użytkowaniem podlegają eksploatacji, czyli ścieraniu się. Wtedy powstaje charakterystyczny dźwięk piszczenia podczas hamowania, który sygnalizuje, że należy je wymienić.
Innymi skutkami zużytych klocków hamulcowych jest: dłuższa droga hamowania oraz „odbijanie” pedału hamulca.
Wiesz już, dlaczego klocki hamulcowe piszczą, ale czy wiesz, co z tym zrobić?
Wielu producentów zaleca wymianę klocków hamulcowych co 20 000 – 50 000 kilometrów. Wpływ na zużycie klocków hamulcowych ma:
Sugerowanie się liczbą przejechanych kilometrów nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Podobnie jak czekanie do chwili, w której klocki hamulcowe zaczną piszczeć…
W każdym momencie możesz sprawdzić, w jakim stanie są okładziny, znajdujące się na klockach. Jeśli ich grubość wynosi mniej niż 3 milimetry, natychmiast zgłoś się do warsztatu samochodowego!
Wysoka temperatura, piekielnie trudne warunki pracy, ciągła zmiana kierunku jazdy, nieustanne przeciążenia, brak wytchnienia… Tarcze hamulcowe w Twoim aucie nie mają łatwego życia. Robią wszystko, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo, ale musisz im w tym pomóc.
Regularnie kontroluj tarcze hamulcowe!
Ich grubość po obu stronach nie może być mniejsza niż 1 milimetr. Skutkiem nadmiernego zużycia jest: drganie kierownicy i pogorszenie skuteczności hamowania.
W Centrum Ogumienia tarcze hamulcowe oraz klocki są dla nas jednym organizmem. Gdy wymieniamy jedną część, zawsze kontrolujemy stan tej drugiej. Dzięki temu nasi kierowcy mają pewność, że układ hamulcowy ich aut zadziała zawsze, gdy będą go potrzebować.
Teoria mówi, że tarcze hamulcowe wymienia się raz na dwie wymiany klocków. Liczba przejechanych kilometrów oscyluje w okolicach 60 000 – 80 000 kilometrów. Jednak praktyka często pokazuje, gdzie jest miejsce teorii…
Dlatego zalecamy regularną kontrolę oraz wymianę w przypadku konieczności.
Egzaminy na prawo jazdy niewiele mówią na temat tego, dlaczego klocki hamulcowe piszczą albo jak wymienić tarcze hamulcowe… Na szczęście nawet początkujący kierowca wie, do czego służy olej silnikowy.
Jednak, co z jego wymianą?
Olej należy wymieniać średnio, co 15 000 a 20 000 przejechanych kilometrów. To bardzo bezpieczna wartość. Wielu producentów szczyci się wydajnością oleju do nawet 50 000 kilometrów, ale zalecamy zdrowy rozsądek… Marki samochodowe takie jak: Hyundai czy Toyota mówią wprost o konieczności wymiany oleju, co 15 000 kilometrów.
Zużycie oleju zależy od sposobu jazdy.
Silnik mocno eksploatowany wymaga wymiany oleju po około 12 000 kilometrach. Również auta z instalacją gazową nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie. W ich przypadku olej powinien być wymieniany średnio, co 10 000 kilometrów ze względu na wyższe stężenie siarki w gazie niż w benzynie.
Często słyszymy to pytanie, na które nie ma konkretnej odpowiedzi. Najlepszy olej silnikowy to taki, który najlepiej wpływa na działanie Twojego auta.
Na jakość oleju wpływa kilka czynników:
Niska lepkość jest bardzo rzadko wykorzystywana. Najbardziej uniwersalna jest lepkość średnia (zakresy 5w30 oraz 5w40), z kolei lepkość najwyższa sprawdza się w przypadku mocno pracujących silników aut sportowych lub starszych samochodów.
Według Europejskiego Zrzeszenia Producentów Pojazdów Samochodowych normą A/B, określane są podstawowe oleje silników benzynowych i Diesla, normą C oleje dla nowoczesnych silników Diesla, a normą E, oleje do silników ciężarowych.
Zalecamy sugerowanie się wytycznymi producenta samochodu, gdyż klasa jakości różni się w zależności od marki auta.
Często słyszy się, że kierowcy za odgrzybianie klimatyzacji, wykonanie geometrii kół, wymianę poszczególnych części, czy montaż opon chcą zapłacić „jak najtaniej”…
A gdybyśmy zmienili nieco pytanie i zapytali:
Ile kosztuje Twoje bezpieczeństwo?
Zapewne każdy z Was odpowiedziałby, że jest bezcenne. Czemu więc wzbraniamy się przed wydaniem kilkudziesięciu złotych za wymianę klocków hamulcowych, oleju, czy tarcz?
Więcej kosztuje jednorazowy wyjazd do galerii handlowej niż troska o własny samochód! Cena wymiany klocków hamulcowych to koszt do 100 złotych i tyle samo kosztują dobrej jakości klocki. Kwota za tarcze hamulcowe również wynosi około 100 złotych, z kolei wymiana oleju silnikowego wiąże się z kosztem rzędu 50 – 80 złotych. Natomiast cena oleju wynosi średnio 120 – 150 złotych.
To niewielka kwota za gwarancję bezpieczeństwa.
Bądź odpowiedzialnym kierowcą. Na Polskich drogach porusza się wiele samochodów, które nigdy nie powinny wyjechać na ulicę. Wiele problemów pomijamy i sądzimy, że nic nam nie grozi. Nie myślimy, dlaczego klocki hamulcowe piszczą lub czemu układ hamulcowy działa gorzej. Na wymianie klocków hamulcowych, tarcz i oleju możesz wiele zyskać, a nie robiąc nic…
Stracisz jeszcze więcej.